ConvaTec
Stosujemy się do standardu HONcode dla wiarygodnej informacji zdrowotnej
Stosujemy się do
standardu HONcode
dla wiarygodnej
informacji zdrowotnej:
sprawdź tutaj.
Nota prawna  REJESTRACJA
Strona Główna O firmie Produkty i refundacja Dział pomocy Edukacja Strony WWW Mapa serwisu

Stomia i jej pielęgnacja
Złota Karta KonvaTec
Spotkajmy się
Troska
ConTact
Nasza Troska
Prawnik radzi
Porady chirurga
Porady pielęgniarskie
Porady rehabilitanta
Porady seksuologa
Porady ginekologa
Dietetyk radzi
Psycholog radzi
Porady kulinarne
Materialy edukacyjne
e-edukacja ConvaTec
Publikacje naukowe
Kącik medyczny
Rany i opatrunki
Wprowadzenie
Info ogolne
Kompleksowy Model Leczenia Ran
Info dla lekarzy
Doniesienia prasowe
Publikacje naukowe
info dla pacjentów
Konferencje i spotkania

Dieta dla osób ze stomią

Posiadanie stomii nie wymaga stosowania specjalnej diety, mimo że w czasie operacji dochodzi do znacznego skrócenia jelita, co może powodować zaburzenia trawienia. Najważniejsza porada w pierwszych tygodniach po operacji odnośnie stosowanej diety to obserwacja pracy przewodu pokarmowego i kontrola, w jaki sposób reaguje on na różne pokarmy. Dietę zaleconą bezpośrednio po operacji należy rozszerzać powoli, wprowadzając do jadłospisu nowe produkty, pamiętając jednak o tym, że każdy nowy jej element należy wprowadzać pojedynczo, aby móc ustalić, który jest tolerowany, a który powoduje zaburzenia. Najczęstszymi zaburzeniami, które trapią ludzi ze stomią, są zaparcia i biegunki, a także głośne oddawanie gazów o nieprzyjemnym zapachu.

Zaparcia

Regularność wypróżnień zależy od składu pożywienia, aktywności fizycznej, ale także od temperamentu, a nawet nastroju. Częstotliwość wypróżnień jest różna u różnych ludzi. Nie ma ściśle określonej normy. Przyjmuje się jednak, że jeśli wypróżnienia następują rzadziej niż 3 razy w tygodniu, wówczas mamy do czynienia z zaparciem. Bardzo często towarzyszą mu uciążliwe wzdęcia, odbijanie się oraz przykre uczucie pełności w brzuchu. Można temu zapobiec, zapewniając jelitom dobre warunki pracy, czyli:
1. Jeść potrawy bogate w błonnik.
Mimo że błonnik powszechnie jest uważany za niestrawny, uczestniczy on w trawieniu, absorbując wodę, dzięki czemu zwiększa się objętość mas kałowych, stają się one rzadsze i łatwiej przechodzą przez światło jelit. Pokarmy bogate w błonnik to: warzywa (marchew, brokuły, buraki), owoce (jabłka, gruszki, suszone śliwki, banany), pieczywo pełnoziarniste, siemię lniane. Zalecana, dzienna dawka błonnika to 35 g co odpowiada dziesięciu średnim jabłkom. Niektóre pokarmy mają delikatne działanie przeczyszczające. Należy do nich siemię lniane, którym po uprzednim zmieleniu można posypywać potrawy, oraz suszone śliwki zalane wodą. Uwaga: Nie należy nadużywać ziół przeczyszczających. Jeśli za często po nie sięgamy, nasze jelita rozleniwiają się i słabnie ich naturalna perystaltyka. Inaczej mówiąc, przyzwyczajone do silnych bodźców drażniących nie radzą sobie same z wydalaniem resztek.
2. Pić 2-3 litry płynów na dobę.
Zawartość wody w organizmie kontroluje mózg. Kiedy stwierdzi jej niedostatek, wysyła sygnał pragnienia, zmuszając człowieka do wyrównania niedoborów. U wielu starszych osób te sygnały mózgowe są słabsze, co sprawia, że nie odczuwają one pragnienia i w rezultacie często są odwodnione. Może to być przyczyną uporczywych zaparć. Należy pić 2-3 litry płynów dziennie (najlepiej herbaty ziołowe, soki owocowe rozcieńczone wodą oraz niegazowaną wodę mineralną).
3. Polubić ruch.
Brak ruchu prowadzi do osłabienia mięśni brzucha. Jeśli są one mało sprężyste, nie wspomagają ruchów robaczkowych jelit, od których zależy szybkość wydalania resztek pokarmowych z organizmu. W miarę możliwości należy codziennie spacerować, ponieważ wzmocnienie mięśni brzucha chroni także przed powstawaniem przepukliny wokół stomii.

Biegunki

U większości osób ze stomią wystąpienie biegunki jest spowodowane błędem dietetycznym lub zatruciem pokarmowym. Biegunka to u osób dorosłych 4-6 stolców wodnistych w ciągu doby.
W takich sytuacjach zalecane jest:
1. Ograniczenie ilości spożywanych pokarmów. (najlepiej jednodniowa głodówka).
2. Zwiększenie ilości przyjmowanych płynów, co pozwoli uniknąć odwodnienia (gorzka herbata, herbaty ziołowe z mięty i rumianku oraz napar z suszonych jagód).
3. Dietę rozszerzać powoli, od 3. dnia trwania biegunki (suchary, rozcieńczone soki owocowe, białe, czerstwe pieczywo, ryż na sypko, gotowana ryba, ziemniaki, marchew). Jeżeli biegunka utrzymuje się przez dłuższy czas, zawsze niezbędna jest wizyta u lekarza, w celu stwierdzenia jej przyczyn i podania odpowiednich leków.

Głośne oddawanie gazów

Jest to problem osób ze stomią związany ze sposobem odżywiania. Jeśli zdarza się taka sytuacja, należy zrezygnować z produktów gazotwórczych, takich jak: kapusta, groch, jaja, cebula, ostre przyprawy. Ważne jest także, aby jedzenie spożywać na siedząco, nie spiesząc się, w spokojnym miejscu (nie przed telewizorem!). Należy dokładnie przeżuwać pokarm. Jeśli za dużo rozmawiamy przy posiłku albo niedokładnie przeżuwamy pokarm, razem z jedzeniem połykamy powietrze, które zalega później w żołądku, powodując wzdęcia.

* * *

Ogólne wskazówki dotyczące żywienia:

1. Próbuj każdego z nowych pokarmów oddzielnie i w niewielkich ilościach, aby móc zaobserwować reakcję Twojego organizmu.
2. Jedz powoli, starając się dokładnie żuć pokarm, bez zbędnego połykania powietrza.
3. Zwracaj uwagę na to, czy jedzenie jest świeże.
4. Unikaj potraw, które powodują powstawanie dużej ilości gazów.
5. Unikaj produktów zbyt słodkich i zbyt tłustych, a także sztucznie barwionych i tych z konserwantami.
6. Pokarmy spożywaj w regularnych odstępach czasu - ma to wpływ na codzienne wypróżnienia.
7. Odżywiaj się mądrze, tzn. jedz to, co Ci smakuje, ale zachowaj umiar.

 

 Do odczytania plików PDF niezbędny jest program Adobe Acrobat Reader, który można pobrać ze strony internetowej producenta. Informacje o programie dostępne są na stronie firmy Adobe.

 
 
copyright © ConvaTec Polska Sp. z o.o. 2002-2010
Data ostatniej aktualizacji: 25 października 2010
Nota prawna
Webmaster